צמחי בר - הפורום הישראלי לתזונה בת קיימא

צמחי בר הם בעלי חשיבות בריאותית וכלכלית רבה למי שנשענים עליהם כמקור למזון. הליקוט והעיבוד שלהם הם מאפיינים חשובים בתרבות ובקשר למקום. ברור כי דרושים מאמצים לשמר מגוון ביולוגי, מערכות מזון מסורתיות וחקלאות מסורתית.

סיוון בן אברהם, דיאטינית קלינית MPH

הספרות המדעית העוסקת בנושאים כמו בטחון תזונתי ושמירה על המערכת האקולוגית (אקוסיסטם) נוטה להדגיש את חשיבותם של צמחים מתורבתים אך תפקידם של זני אכילים של צמחי בר ותרומתם לשמירה על המאזן האקולוגי לרוב אינם נלקחים בחשבון דבר שעשוי להוביל להזנחה והכחדה שלהם.

ארגון החקלאות והמזון של האו"ם מכיר בכך שזני בר והמגוון הביולוגי הגלום בהם מהווים גורם מפתח באספקת המזון העולמית (במיוחד עבור אוכלוסיות עניות החיות באזורים מרוחקים) וכי מזון בריא ומגוון ביולוגי יכולים יחד להוביל לביטחון תזונתי ופיתוח בר-קיימא.

החקלאות המודרנית מתמקדת במגוון מצומצם של צמחים המתאימים לגידול אינטנסיבי ואספקת המזון העולמית נשענת על כ- 150 סוגי צמחים בלבד. ההערכות הן שיותר מ- 50% מצריכת הקלוריות בעולם מגיעה משלושה דגנים – חיטה, תירס ואורז ושכ-12 זנים בלבד מספקים 75% מצריכת המזון הכוללת. לצמחי בר פוטנציאל אדיר להרחבת המגוון התזונתי כאשר מחקרים אתנו-בוטניים מראים כי במהלך ההיסטוריה עשה האדם שימוש במעל ל-7000 צמחים כמזון.

 

מספר מחקרים מצאו כי מזונות בר מהווים מקור חשוב למיקרונוטריאנטים על אף צפיפות קלורית נמוכה בדרך כלל.

באיזורים שונים צריכת צמחי בר מהווה מקור חשוב לחומצות שומן חיוניות, ברזל, אבץ, סידן, ויטמין A, ויטמין C במיוחד בתקופות של מחסור במזון אחר.

צמחי בר הם בעלי חשיבות בריאותית וכלכלית רבה למי שנשענים עליהם כמקור למזון. הליקוט והעיבוד שלהם הם מאפיינים חשובים בתרבות ובקשר למקום. ברור כי דרושים מאמצים לשמר מגוון ביולוגי, מערכות מזון מסורתיות וחקלאות מסורתית.

 

מחקר אתנו-בוטני שנערך בשטחי הרשות הפלסטינית הצליח, בעזרת ראיונות שנערכו עם כ- 200 תושבים ב- 5 איזורים שונים, לזהות 100 צמחי בר אכילים, חלקי הצמח הנאכלים ביותר היו עלים (24%) וגבעולים (21%). חלק גדול מהצמחים נצרכים טריים (89%) או מבושלים (77%), חלק נוסף מהצמחים שנאספים עוברים תהליכי שימור (בעיקר ייבוש) לשימוש עתידי (49%). השימוש הנרחב ביותר היה כירקות (68% מהדיווחים), חליטות תה (35%), תיבול (27%) ופירות (21.5%)

 

אחד הצמחים שזוהה היה כלה שחורה – Arum palaestinum על פי הממצאים תהליך העיבוד המסורתי למזון שלו כולל בישול במים רותחים והחלפתם מספר פעמים על מנת להפטר מתרכובות רעילות ולאחר מכן טיגון בשמן זית ולימון. לציין כי על מי שאינו בקר ברזי הכנת המזון באופן למסורתי, להימנע לחלוטין מהכנת מזון זה מחשש להרעלה. בעבודה מחקרית אחרת שנעשתה על ה- Arum palaestinum התבצע ניתוח כימי מקיף של עלי הצמח ותוצאות העבודה הראו כי Arum palaestinum מכיל 180 פיטוכימיקלים (פלבנואידים, חומצות פנוליות, טרפנואידים, אירידואידים, חומצות אמינו) ובנוסף גם 11 תרכובות בלתי-ידועות.

שילוב הידע מהמחקר האתנו-בוטני והניתוח הכימי מדגים לנו את הצורך בהשקעת משאבים במחקר של הצמחים הגדלים סביבנו. מחקרים עתידיים יוכלו להרחיב את הידע שלנו על ההרכב התזונתי והטוקסיקולוגיה של זנים אלו וכן יאפשרו לזהות דרכים לשימור של זני בר.

 

 

 

  1. The roles and values of wild foods in agricultural systems. Zareen Bharucha and Jules Pretty, Phil. Trans. R. Soc. B (2010) 365, 2913–2926. doi:10.1098/rstb.2010.0123.
  2. Traditional knowledge of wild edible plants used in Palestine (Northern West Bank): A comparative study. Mohammed S Ali-Shtayeh, Rana M Jamous, Jehan H Al-Shafie, Wafa' A Elgharabah, Fatemah A Kherfan et al. Journal of Ethnobiology and Ethnomedicine 2008, 4:13 doi:10.1186/1746-4269-4-13.
  3. Comprehensive metabolite profiling of Arum palaestinum (Araceae) leaves by using liquid chromatography–tandem mass spectrometry. Ibrahim M. Abu-Reidah, Mohammed S. Ali-Shtayeh , Rana M. Jamous, David Arráez-Román, Antonio Segura-Carretero. Food Research International 70 (2015) 74–86.
  4. FAO. Brief: Biodiversity for the post 2015 process and sustainable development goals. https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/2401TST%20Issues%20Brief%20Biodiversity_FINAL.pdf

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן