האגודה לגיאוגרפיה - הפורום הישראלי לתזונה בת קיימא

כנס האגודה הגיאוגרפית הישראל

מאת: אלון שפון, יו"ר הפורום הישראלי לתזונה בת קיימא

ב- 17-18 בדצמבר יתקיים הכנס השנתי של האגודה הגיאוגרפית הישראלית באוניברסיטת בן גוריון.

בערב היום הראשון לכנס יתקיים אירוע מיוחד על מזון ותרבות, בארגון משותף של הפורום הישראלי לתזונה בת קיימא, האגודה הגיאוגרפית הישראלית ואוניברסיטת בן גוריון. מפגש מיוחד זה הוא הזדמנות לעמוד על הקשר בין גיאוגרפיה תרבות ומזון. גיאוגרפיה היא תחום מדעי אינטרדיספלינרי שחוקר את הקשר בין המרחב, האדם והסביבה, ובוחן את המורכבויות שקשורות בעיצוב המרחב, כמו: הגירה, עיור וכו'.

מערכת המזון העולמית היא הסקטור הגדול ביותר שמנצל משאבי הקרקע (דרך חקלאות, רעייה וכו') – כ- 40% מסך שטחי הקרקע בעולם, מחוץ לקטבים ולמדבריות. מכיוון שכך, יש לה מקום מרכזי בתחומי הגיאוגרפיה, ואפילו זכתה להגדרה כתת-דיספלינה נפרדת –.geography of food כחלק מגיאוגרפיה אנושית (אחד משני הענפים המרכזיים של גיאוגרפיה) גיאוגרפיה של מזון בוחנת את הקשר הדו-סיטרי בין מזון ובין מרחב, ומנתחת את התבניות של יצור וצריכה של מזון ואת השפעתן על עיצוב המרחב המקומי והגלובלי. המזון שאנחנו מגדלים והמזון שאנחנו אוכלים, שמהווים תמונת ראי של התרבות שלנו, משתקפים במרחב המקומי (החקלאות השלנו) ובמרחב הגלובלי (המקומות שמייצרים את המזון המיובא שלנו).

הגיאוגרף אוטו שלוצר (Schlüter) טבע בתחילת המאה 20 את המושג "נוף תרבותי" culture  landscapלציין את אותם מרחבי נוף שעוצבו על ידי פעילות אדם, בניגוד לאותם מרחבים מקוריים שיד אדם טרם שינתה, Urlandschaft. הגיאוגרף קארל סאור (Sauer) מיצב את המושג נוף תרבותי כמושג מרכזי והדגיש את התרבות ככוח מרכזי בעיצוב המרחב. לאור המוזכר לעיל, קל לראות שאותו נוף תרבותי, ברובו, הוא השתקפות של תרבות המזון שלנו. כך יחידת השטח היא נקודת מפגש של המזון ושל התרבות שלנו – ביחד.

בערב המיוחד ב- 17 לחודש יסופרו שלושה סיפורים מרתקים על מזון ועל תרבות על ידי שלושה דוברים מיוחדים.

הדובר הראשון הוא פרופ’ ניר אביאלי, אנתרופולוג תרבותי מאוניברסיטת בן גוריון אשר חוקר את יחסי הגומלין שבין אוכל ואכילה ובין היבטים תרבותיים כגון מבנה חברתי, מגדר, דת ופוליטיקה. ניר אביאלי ידבר על מה הוא "המטבח הישראלי" ואיך הוא משקף את התרבות המקומית הישראלית.

הדובר השני הוא ביזי גולדברג, שישתף אותנו במסע המיוחד שלו חוצה המדינות להתחקות אחר זני המורשת של החיטה הארץ ישראליים.

אחרון הדוברים, השף ישראל אהרוני, יחלוק איתנו את תבונותיו בעקבות מסעותיו על דרך המשי בהם גילה כי לרבים מהמאכלים שלנו מכנה משותף, מה שקושר את התרבות שלנו עם זו של המזרח.

תוכנית הכנס של האגודה הגיאוגרפית הישראלית:

http://www.geog.bgu.ac.il/fastSite/coursesFiles/kenesaguda/program.pdf

שימו לב: האירוע המיוחד בתשלום של 30 ש"ח.

הנחיות להרשמה ולתשלום ניתן למצוא כאן:

http://in.bgu.ac.il/humsos/geogaguda/Pages/register.aspx

מפגש הפורום הבא – שמרו את התאריך !

ב-27 בדצמבר (יום רביעי אחה"צ) נקיים בתל אביב מפגש בנושא מטבחים מקומיים במוסדות חינוך. לתזונה בילדות ובהתבגרות השפעה מכרעת על התפתחות תקינה ועל הסיכון למחלות בעתיד. תזונה מיטבית כוללת הבטחת מזון איכותי בכמות נאותה, בצד התנהגות אכילה בריאה. האם מטבח מקומי במוסדות החינוך יכול לתרום לקידום תזונה מיטבית? מה היתרון במטבחים מקומיים, מהם האתגרים, ואלו פתרונות נוספים קיימים לשיפור ההזנה של ילדינו? במפגש נשמע על דוגמאות שונות ונדון בהיבטים הכלכליים, התזונתיים והסביבתיים של הפתרונות השונים.

מיקום מדוייק וסדר יום מלא יופצו בהמשך. נשמח לראותכם!

אמת בפרסום

בשבועות האחרונים פרסמנו במדור "אמת בפרסום", המשותף לאתר "העין השביעית" ולפורום לתזונה בת קיימא, שתי כתבות על ההטעיות בתקשורת אודות מחקר ה- PURE (הנה החלק הראשון והנה השני). היום פרסמנו את החלק השלישי המסכם את השיטה ואת הכשלים בה – ועד כמה התנהלות כזו חובבנית, שלא לומר – רשלנית, של התקשורת, כתבי הבריאות והעורכים, פוגעת בנו ובבריאותנו.

הנה המאמר החדש: https://www.the7eye.org.il/272033
אירועים מעניינים נוספים

הכנס השנתי של הקרן לבריאות וסביבה, 18 דצמבר, יערך בבנייני האומה בירושלים ויכלול מושב על חשיפות למזהמים סביבתיים במזון, בהשתתפות מנהלת הפורום, ד"ר חגית אולנובסקי, ומומחים נוספים. בכנס יושק דו"ח בריאות וסביבה בישראל 2017 ובו פרק המוקדש לחשיפה למזהמים במזון בישראל.

תוכנית הכנס: http://www.ehf.org.il/sites/default/files/EHF_2017conference_28.11.pdf

הזדרזו, הרשמה מוזלת רק עד ה-11 בדצמבר: http://www.ehf.org.il/he/events/2017_conference

עוד על מזון וסביבה

בארה"ב התכנסו לדון בסגולותיו המיוחדות של המטבח הישראלי:

https://www.haaretz.co.il/food/dining/.premium-1.4642951

מחקר ישראלי איכותי במיוחד מגלה שדיאטה ים תיכונית בריאה מאוד:

https://www.haaretz.co.il/news/science/.premium-1.4633151

ואנחנו יכולים להוסיף שבהשוואה לתזונה הממוצעת בישראל כיום, לא רק שהדיאטה הים תיכונית המבוססת על מוצרים מהצומח בריאה יותר, היא גם טובה יותר לסביבה, וזולה יותר להשגה.

אמנם השרה איילת שקד לא חושבת שתפקיד הממשלה והכנסת לדאוג לבריאות הציבור:https://www.themarker.com/consumer/health/1.4643567

אבל לדעתנו היא טועה. לפיכך נמשיך לפעול גם השבוע בוועדות הכנסת לקידום תזונה בת קיימא בישראל!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן